باورهای شناخت شناسی و مدل های آن
نوشته شده توسط : الهه سرافراز


باورهای معرفت شناختی افراد در خصوص آموزش آنان نقش دارد و عوامل مختلفی بر شکل گیری و توسعه این باورها اثر گذارند.
روش مورد استفاده در پژوهش حاضر کتابخانه‌ای و به روش توصیفی- تحلیلی تلاش شده است تا با بررسی پژوهش‏‌‌های صورت گرفته در این حوزه به تبیین موضوع مورد بحث بپردازد.
یافته‏‌ها حاکی از آن است که باورهای معرفت شناختی کمک می‌کند که افراد چگونه ادعاهای مختلف دانشی را تلفیق و اطلاعات جدید را ارزیابی کنند و درباره رخدادهای اندیشمندانه مهم و مشکل تصمیم بگیرند به علاوه به وجود داشتن رابطه بین باورهای معرفتی، خودکارآمدی و یادگیری خود تنظیم شده طراحی دوره‏‌‌های مناسب آموزشی که بازده مطلوب یادگیری را به همراه داشته باشد نیازمند داشتن داشتن تصویر عینی از باورهای معرفتی فراگیران و لحاظ کردن آنها در این دوره است.
بنابراین نظام اموزش باید با اتخاذ روش‏‌‌های یادگیری فعال، فراگیر محور و ساختار گرا باورهای معرفتی را در ساختار برنامه‏‌‌های درسی ازجمله دروس مرتبط با تفکر انتقادی، مباحث کلاسی و تکالیف درسی مورد توجه قرار دهد و باورها را در فراگیران تقویت کند.

باورهای شناخت شناسی
اصطلاح Epistemology در زبان انگلیسی نخستین بار توسط جیمز فردریک فرایر فیلسوف اسکاتلندی مورد استفاده قرار گرفت.
برخی( مثل پارمنیدس الیایی) به خاطر کشف خطای حواس، منکر نقش حواس در ادراکات شده و نقش عقل را برجسته کردند و در مقابل، برخی دیگر( مثل هراکلیتوس) بر فایده حواس تاکید داشته و نقش عقل را نادیده و یا کم ارزش انگاشتند.
سرانجام این اختلافات باعث شد تا در قرن پنجم قبل از میلاد سوفسطاییان ظهور کردند که اساسا منکر اصل واقعیتهای خارجی شدند.
بعد از این دوره «مسیله باورهای شناخت» به صورت جدی‌تر مطرح شد و سقراط و سپس افلاطون و بعد ارسطو؛ به مخالفت با آرا سوفسطاییان پرداخته و اصول و قواعدی را به خاطر مقابله با مغالطات و برای درست اندیشیدن و سنجش استدلال‌ها تدوین کردند.

منبع : مقاله باورهای شناخت شناسی و مدل های آن





:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: